O myších a lidech – rozbor

9. května 2016 v 13:30 | Tigris |  Rozbory knih
A pro dnešek poslední rozbor. Jako vždy obsahuje velmi detailní děj.

O myších a lidech

John Steinbeck

John Ernst Steinbeck se narodil v Kalifornii, ve městě Salinas, o kterém ve svých dílech často píše, roku 1902. Byl to americký spisovatel, nositel Pulitzerovy ceny za román Hrozny hněvu a také ceny Nobelovy. Studoval historii a anglickou literaturu na Stanfordově univerzitě. V New Yorku se pokoušel prosadit jako novinář a spisovatel. Psal sociálně kritické romány, jejichž hrdiny bývají obyčejní lidé (zemědělci) žijící v nuzných podmínkách. Kromě novely O myších a lidech nebo již zmiňovaném románu Hrozny hněvu napsal také romány Na východ od ráje, Na plechárně nebo Pláň Tortilla.

Tematický plán
Literární druh: epika
Literární žánr: novela
Literární forma: próza
Čas: 20. století
Místo: ranč a příroda kolem Soledadu, u řeky Salinas, USA
Celkové téma: život mužů kočujících za prací v USA
Hlavní téma: život přátel Lennieho a George
Vedlejší téma: příběh Curleyovy ženy, Candyho starý pes, snění o lepším životě
Hlavní postavy:
George Milton- obětavý, hodný, starostlivý, má velmi rád Lennieho, ačkoliv někdy říká, jak by si klidně žil, kdyby se nemusel starat o Lennieho, jeho kamarád, touží po spokojeném životě v domečku se zahradou, rád si vykládá pasiáns
Lennie Small - hodný, dětinský, mentálně zaostalý, velmi silný a vysoký muž ("obr") --- kontrast s jeho příjmením, avšak svou sílu si neuvědomuje, čímž se často dostane do problémů, věří bezvýhradně Georgi, dobrý vytrvalý pracant, rád hladí hebké věci, někdy se chová jako citový vyděrač (vyhrožuje, že odejde žít do jeskyně), má rád fazole s kečupem
Vedlejší postavy:
Curley (mladší) - syn správce, agresivní, nafoukaný, egoistický, neklidný, nevyrovnaný, protivný, snaží se vynutit si autoritu fyzickým násilím, postavou malý, ale mrštný, nosí rukavici, aby jeho ruka zůstala hladká pro jeho ženu, chlubí se, vyhledává souboje
Curleyova žena - mladá, hezká, hodně se líčí, vyzývavá, osamělá (hledá společnost- vyhledává nádeníky), manžela nemiluje, chtěla být herečkou v Holywoodu, rozmazlená
Candy- starý muž, uklízeč, na ranči už pracuje dlouho, přišel o ruku, má starého psa (vychovává ho od štěněte), který s ním všude chodí, dobrák, přátelský, zalíbí se mu Georgův nápad o vlastním domku
Slim- námezdní dělník, přirozeněautoritativní, "jeho slovo je zákon", klidný, vnímavý, chápavý, inteligentní, umí skvěle pracovat s mulami, starostlivý
Carlson - námezdní dělník, sobecký, nestará se o city druhých, zastřelí Candymu psa, protože mu vadí, že smrdí
Crooks - černoch, osamělý, zahořklý, ostatní se ho straní, má vlastní místnůstku, čte knihy, bojácný, správce ho někdy bije, závidí Lenniemu, že není sám a že si má s kým povídat
Whit - námezdní dělník
Curley (starší) - správce ranče, otec Curleyho
teta Klára - přímo se v příběhu sice nevyskytuje, ale mluví se o ní, starala se o Lennieho předtím, než umřela
Děj:
George s Lenniem cestují po rančích, kde pracují, ovšem často musejí odejít kvůli slabomyslnému Lenniemu, jenž nezáměrně způsobuje problémy. Naposledy (ve Weedu) se museli ukrývat ve vodě, protože Lennie si chtěl pohladit šaty nějaké dívky, ta se lekla, Lennie nepouštěl, začala křičet a obvinila ho ze znásilnění. Lennie totiž miluje hebké věci - rád hladí myším a zvířátkům kožíšky - jenže neodhadne svoji sílu a zlomí jim vaz. Nocují u řeky, George varuje Lennieho, že kdyby se něco semlelo, má se schovat právě tady, ve vrbičkách, a čekat na něj. K večeři si dávají fazole ohřáté nad ohněm (bez kečupu). Dopoledne doputují na ranč (v pátek), seznamují se s místními - správcem Curleym, jeho zlým synem Curleym mladším, kterému se Lennie nelíbí a provokuje ho, a jeho novopečenou ženou a také s dělníky Candym, Slimem, Carlsonem a Whitem. Lennie má nakázáno mlčet, aby si ostatní nevšimli, že je hloupý. Tito čtyři s nimi bydlí v "baráku" - jsou tam postele, poličky z upravených bedýnek, stůl a židle. George Slimovi povídá o jejich minulosti a všichni se diví, že G. a L. cestují spolu - je to nezvyklé. Slimově feně se narodila štěňata, Slim Lenniemu jedno slíbí, Lennie je chodí hladit. Carlson na Candyho tlačí, aby zabil svého psa, nakonec Candyho starého páchnoucího nemocného psa střelí do zátylku sám (Candy byl příliš zbabělý, aby to udělal) a slibuje mu štěně od Slimovy feny. Candy je z toho v depresi, ale vyslechne Georgovo nadějeplné vyprávění o domečku, zahradě, králících (ty chce Lennie), dobytku, obdělávání vlastního políčka a chce se k nim připojit. Může jim přispět 300 dolary. Dohodnou se a jsou plni radosti a očekávání, že se vymaní z kočovného nestálého života, usadí se a budou vlastními pány. Jejich snění o vlastním domově se v knize několikrát opakuje. Lennie se projeví jako skvělý dříč.
Curley začne mlátit Lennieho (najde si záminku, že se mu prý směje), Lennie se zprvu nebrání, na Georgův pokyn ale začne. Málem Curleymu rozdrtí ruku, domluví se s Curleym, že když on nic neřekne (vymyslí si historku, že mu ruka uvízla v mašině), oni také nic nepoví a nebude zostuzen. Vezou ho k lékaři.
George jde s ostatními muži do města (nevěstince), Lennie se mezitím seznamuje s černochem Crooksem, jenž je příkladem vystrašené, zahořklé, opuštěné a sklíčené existence.
Curleyova žena pokukuje po mužích, chce společnost. Muži hrají hru - házejí podkovy na tyč - Lennie sedí na seně, zabil nechtěně štěně, přijde za ním Curleyova žena a povídá mu o svém nepovedeném životě, Lennie jí vykládá o králících, společné téma najdou v zálibě v hebkých věcech. Ona mu dovolí pohladit si její vlasy, on jí je příliš cuchá, je moc silný, ona křičí, on jí zacpe pusu, chytne hlavu a omylem zlomí vaz. Lennie ví, že má průšvih a jde k vrbičkám na domluvené místo. Ostatní najdou její tělo (zpola schované pod slámou) a je jim jasné, kdo za to může. Chtějí ho zlynčovat, jen Candy a Slim chápou, že to Lennie neudělal ze zlé vůle. George pošle Curleyho toužícího po pomstě (a krvi) špatným směrem, tudíž dorazí k Lenniemu jako první. Lennie nechápe, jaké má jeho konání následky. George mu vypráví o jejich vysněném domečku a střelí ho do týla (zbraň vzal Carlsonovi), aby ho ušetřil lynčování a bolesti.

Kompoziční plán
Kniha je napsána chronologickým postupem, er-forma, postup vyprávěcí, popisný. Text je jednoduchý, přehledný, logická výstavba, kratší věty, není členěn do kapitol. Děj graduje.

Jazykový plán